Digitala marknadsplatser – En väg ut i Europa

Business Sweden stod värd för Swedish E-commerce Academy’s webinar ”Digitala marknadsplatser – en väg ut i Europa” där det diskuterades möjligheter för svenska retailbolag att genom digitala marknadsplatser nå ut i bruset av det enorma produktutbudet online i Europa.
Share on linkedin
Dela på LinkedIn

I studion (fv): Karl Lindhe, fd International Sales Director på Lexington och grundare av Aska Agency. Henrik Klintenberg, medgrundare av Ondrop. Moderator, Linda Laszlo Ek, e-handelsexpert på Business Sweden.

Under detta webbinarium diskuterades betydelsen för svenska företag inom retail B2C att använda digitala marknadsplatser ute i Europa, vilka olika varianter av marknadsplatser som finns och hur det funkar rent praktiskt. I denna artikel har vi sammanställt några övergripande tips från webbinariet som även går att se i sin helhet i videon nedan.

Varför ska svenska retailföretag överväga att sälja sina produkter på digitala marknadsplatser?

– Karl: Några saker som jag brukar lyfta fram med digitala marknadsplatser för svenska bolag är att det är starka kanaler för internationell expansion och att hitta nya kunder på existerande/nya marknader men även ett sätt att validera sitt varumärke när man vill expandera till en specifik marknad. För många varumärken kommer inte traditionell wholesale (online eller offline) vara en möjlighet inom ett par år. Marknadsplatser skapar då vägar kring utmaningar som ökade kostnader annonseringskostnader och svårigheter att driva trafik.

– Henrik: Med kontroll och ägandeskap av sortiment, lager och priser kan varumärken erbjuda samma produktupplevelse som i den egna kanalen. Expandera på nya marknader, i samverkan med egna kanaler. Generera ökad trafik till egna webbplatsen då omkring hälften av kunderna som handlar på marknadsplatser gör research på varumärkets egna kanaler. Digitala marknadsplatser ger även möjligheten att  – med tanke på kommande cookie-restriktioner – öka exponering genom annonsering med beteendedata och konsumentintelligens från första part.

Panelens råd för en lyckad satsning på digitala marknadsplatser

  • Vision med digitala marknadsplatser – Sätt en målbild och välj lösningar utifrån det.
  • Börja med rätt marknadsplats – Sätter en bra struktur för data och skapar snabbare ROI.
  • Tydligt ägandeskap – internt ansvar och registrering av konton.
  • Utvärdera OMPs utifrån deras förutsättningar – Definiera rätt KPIer och mät resultat utifrån dem.
  • Bygg långsiktigt – ha tålamod och bygg ranking.
  • Arbetet har bara börjat när man är live.

Karl Lindhe

Aska Agency

  • Var noggrann med förberedelserna och ha koll på struktur/produktdata.
  • Se över digitala ekosystemet, skapa ett sömlöst produkt/orderflöde för tillväxt.
  • Välj en integrationspartner med skalbar lösning och våga testa er fram.
  • Tillsätt resurser och kompetens för ”day-to-day” marknadsplatsadministration.
  • Skapa en marknadsplatsstrategi för merchandising, sortiment, analys/insikter, logistik.

Henrik Klintenberg

Ondrop

Se webbinariet: Digitala marknadsplatser - en väg ut i Europa

På Swedish E-Commerce Academy hemsida går det att ta del av mer utbildningsmaterial.

Swedish
E-commerce Academy

Swedish E-Commerce är ett samarbete mellan Business Sweden, Almi, Amazon Sverige, PostNord, Regional Exportsamverkan Skåne och Ehandel som syftar till att bygga Sveriges ledande utbildningsplattform online. Fokus ligger på såväl inhemsk tillväxt som internationell expansion.
 

Deras erbjudande innefattar individuell rådgivning, webbinarier och utbildningsmaterial inom flera spännande ämnen, så som global expansion, logistik och digital marknadsföring. Swedish E-Commerce Academy stöttar och utvecklar både små och medelstora svenska företag som vill lära sig mer om e-handel.

Articles

Strategier för framgång på digitala marknadsplatser

Under 2023 ökade våra kunders totala försäljning på digitala marknadsplatser med 320%. Denna exponentiella tillväxt understryker inte bara värdet av att närvara på digitala marknadsplatser utan även behovet av en välplanerad strategi för att maximera resultatet.

Dr Denim
Brand Launch

Dr Denims succé på digitala marknadsplatser

I den ständigt skiftande världen av detaljhandel har teknologi och innovation blivit de viktigaste drivkrafterna bakom framgångsrika företag. Ett lysande exempel på detta är Dr Denim, det framstående modevarumärket känt för sina kvalitetsjeansprodukter. Genom ett innovativt partnerskap med Ondrop har Dr Denim implementerat ett sömlöst integrerat order- och produktflöde, vilket har möjliggjort en omfattande exponering av deras utvalda sortiment på Zalando, Europas ledande online-marknadsplats.

Articles

Digitala marknadsplatser – En väg ut i Europa

Business Sweden stod värd för Swedish E-commerce Academy’s webinar ”Digitala marknadsplatser – en väg ut i Europa” där det diskuterades möjligheter för svenska retailbolag att genom digitala marknadsplatser nå ut i bruset av det enorma produktutbudet online i Europa.

Oscar Jacobson
Brand Launch

Oscar Jacobson lanserar kollektion på Zalando

Oscar Jacobson som är ett av Skandinaviens ledande livsstilsvarumärken för män, har lanserat sin kollektion på den digitala marknadsplatsen Zalando. Med en sömlös API-integration får kunden samma produktupplevelse som i Oscar Jacobson’s egna kanaler.

Articles

Skapa tillväxt på marknadsplatser

För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!