- February 7, 2023
Skapa tillväxt på marknadsplatser

Både Zalando och Amazon har välutvecklade system för att avgöra organisk ranking och erbjuder även möjligheter till annonsering internt på plattformen. Det finns mycket att jobba med för att träffa rätt målgrupp och konvertera bättre.
Vad vi erbjuder
Vi hjälper nordiska modevarumärken med både rådgivning och strategi, liksom löpande arbete med annonsering och marknadsföring på plattformarna. Vi kan ta ett helhetsgrepp och hjälpa er hela vägen från planeringsarbete till hands-on konverteringsarbete. Eller så konsulterar och guidar vi er i rätt riktning om ni vill göra det löpande arbetet själva. Vi skräddarsyr alltid upplägget tillsammans med er för bästa effekt.
Vanliga uppdrag:
- Få en bra start på nya marknader
Zalando och Amazon är stora och väletablerade plattformar med oändliga möjligheter. Hur ska ni då tänka och agera de första veckorna och månaderna? I vilken ände börjar ni? Ondrop har både kompetensen och erfarenheten som krävs för att hjälpa ert varumärke från start. Det finns lågt hängande frukter att plocka, vanliga misstag att undvika och en tydlig strategi för att lägga en solid grund för att lyckas.
- Redan live men försäljningen går trögt
Det krävs först och främst både investering i form av tid och resurser, för att uppnå synlighet gentemot rätt målgrupp och för att få potentiella kunder att konvertera. Med rätt upplägg, lite guidning och tålamod kommer ni att ha bra förutsättningar att uppnå en hög ROI och ROAS. Flera av de varumärken som har det tufft tar inte marknadsplatsens kravbild för organisk ranking på allvar och flera satsar inte på rätt aktiviteter. Det handlar om att fokusera på rätt saker med en tydlig plan, ha kontinuitet i arbetet och ta ett steg i taget.
- Internationell expansion genom marknadsplatser
Det finns flera varumärken som med framgång använt marknadsplatser för att testa sina produkter och sitt varumärke med låg risk på nya marknader. Det kan vara smart att samla data och insikter som beslutsunderlag, för att sedan satsa fullt ut och etablera en lokal förankring på rätt marknad. Men hur går man då till väga steg-för-steg i en expansionssatsning? (läs mer här) Vi hjälper er gärna med en strategi anpassat för ert varumärke.
För mer information om vår tjänst Growth Consulting, klicka här.

Dr Denims framgång på digitala marknadsplatser
I den ständigt skiftande världen av detaljhandel har teknologi och innovation blivit de viktigaste drivkrafterna bakom framgångsrika företag. Ett lysande exempel på detta är Dr Denim, det framstående modevarumärket känt för sina kvalitetsjeansprodukter. Genom ett innovativt partnerskap med Ondrop har Dr Denim implementerat ett sömlöst integrerat order- och produktflöde, vilket har möjliggjort en omfattande exponering av deras utvalda sortiment på Zalando, Europas ledande online-marknadsplats.

Digitala marknadsplatser – En väg ut i Europa
Business Sweden stod värd för Swedish E-commerce Academy’s webinar ”Digitala marknadsplatser – en väg ut i Europa” där det diskuterades möjligheter för svenska retailbolag att genom digitala marknadsplatser nå ut i bruset av det enorma produktutbudet online i Europa.

Oscar Jacobson lanserar kollektion på Zalando
Oscar Jacobson som är ett av Skandinaviens ledande livsstilsvarumärken för män, har lanserat sin kollektion på den digitala marknadsplatsen Zalando. Med en sömlös API-integration får kunden samma produktupplevelse som i Oscar Jacobson’s egna kanaler.

Skapa tillväxt på marknadsplatser
För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!

Efva Attling expanderar på nya marknader via Zalando Fulfillment solution
Efva Attling har skapat smycken sedan 1996 och är ett väletablerat svenskt smyckesvarumärke som nu med hjälp av Ondrops integration lanserar sin kollektion på flertalet marknader samtidigt via Zalando Fulfillment Solution (ZFS).

Marknadsplatser – en outforskad möjlighet för många svenska företag
Svenska företag och varumärken har länge legat i framkant med ett högt anseende internationellt och digital kompetens av högsta klass. Men är det fortfarande fallet? En sak är säker och det är att det digitala landskapet förändras snabbt och ständigt, precis som konsumentbeteendet. Nya utmaningar och möjligheter uppdagas och vi ser nu en globalt växande trend i plattformshandel och digitala marknadsplatser. Internationella jättar som Amazon och Zalando är två givna exempel, men även lokalt växer fler digitala marknadsplatser fram, som exempelvis Åhléns, Stadium och Elgiganten här i Sverige.