Skapa tillväxt på marknadsplatser

För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!
Share on linkedin
Dela på LinkedIn

Både Zalando och Amazon har välutvecklade system för att avgöra organisk ranking och erbjuder även möjligheter till annonsering internt på plattformen. Det finns mycket att jobba med för att träffa rätt målgrupp och konvertera bättre.

 

Vad vi erbjuder

Vi hjälper nordiska modevarumärken med både rådgivning och strategi, liksom löpande arbete med annonsering och marknadsföring på plattformarna. Vi kan ta ett helhetsgrepp och hjälpa er hela vägen från planeringsarbete till hands-on konverteringsarbete. Eller så konsulterar och guidar vi er i rätt riktning om ni vill göra det löpande arbetet själva. Vi skräddarsyr alltid upplägget tillsammans med er för bästa effekt.

Vanliga uppdrag:

- Få en bra start på nya marknader

Zalando och Amazon är stora och väletablerade plattformar med oändliga möjligheter. Hur ska ni då tänka och agera de första veckorna och månaderna? I vilken ände börjar ni? Ondrop har både kompetensen och erfarenheten som krävs för att hjälpa ert varumärke från start. Det finns lågt hängande frukter att plocka, vanliga misstag att undvika och en tydlig strategi för att lägga en solid grund för att lyckas. 

- Redan live men försäljningen går trögt

Det krävs först och främst både investering i form av tid och resurser, för att uppnå synlighet gentemot rätt målgrupp och för att få potentiella kunder att konvertera. Med rätt upplägg, lite guidning och tålamod kommer ni att ha bra förutsättningar att uppnå en hög ROI och ROAS. Flera av de varumärken som har det tufft tar inte marknadsplatsens kravbild för organisk ranking på allvar och flera satsar inte på rätt aktiviteter. Det handlar om att fokusera på rätt saker med en tydlig plan, ha kontinuitet i arbetet och ta ett steg i taget.
 

- Internationell expansion genom marknadsplatser

Det finns flera varumärken som med framgång använt marknadsplatser för att testa sina produkter och sitt varumärke med låg risk på nya marknader. Det kan vara smart att samla data och insikter som beslutsunderlag, för att sedan satsa fullt ut och etablera en lokal förankring på rätt marknad. Men hur går man då till väga steg-för-steg i en expansionssatsning? (läs mer här) Vi hjälper er gärna med en strategi anpassat för ert varumärke.

För mer information om vår tjänst Growth Consulting, klicka här.

Maximera din synlighet på digitala marknadsplatser

Periodvis har varumärken inte samma möjligheter att göra större investeringar i områden utanför sina största kanaler. Hur ska man då jobba för att säkerställa så hög grad av synlighet som möjligt för att inte tappa mark? Mer specifikt, hur påverkar man algoritmerna på marknadsplatser för att maximera synligheten och därigenom den organiska trafiken?

Articles

Strategier för framgång på digitala marknadsplatser

Under 2023 ökade våra kunders totala försäljning på digitala marknadsplatser med 320%. Denna exponentiella tillväxt understryker inte bara värdet av att närvara på digitala marknadsplatser utan även behovet av en välplanerad strategi för att maximera resultatet.

Dr Denim
Brand Launch

Dr Denims succé på digitala marknadsplatser

I den ständigt skiftande världen av detaljhandel har teknologi och innovation blivit de viktigaste drivkrafterna bakom framgångsrika företag. Ett lysande exempel på detta är Dr Denim, det framstående modevarumärket känt för sina kvalitetsjeansprodukter. Genom ett innovativt partnerskap med Ondrop har Dr Denim implementerat ett sömlöst integrerat order- och produktflöde, vilket har möjliggjort en omfattande exponering av deras utvalda sortiment på Zalando, Europas ledande online-marknadsplats.

Articles

Digitala marknadsplatser – En väg ut i Europa

Business Sweden stod värd för Swedish E-commerce Academy’s webinar ”Digitala marknadsplatser – en väg ut i Europa” där det diskuterades möjligheter för svenska retailbolag att genom digitala marknadsplatser nå ut i bruset av det enorma produktutbudet online i Europa.

Oscar Jacobson
Brand Launch

Oscar Jacobson lanserar kollektion på Zalando

Oscar Jacobson som är ett av Skandinaviens ledande livsstilsvarumärken för män, har lanserat sin kollektion på den digitala marknadsplatsen Zalando. Med en sömlös API-integration får kunden samma produktupplevelse som i Oscar Jacobson’s egna kanaler.

Articles

Skapa tillväxt på marknadsplatser

För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!