

Etablera på nya marknader
Nå ut till miljontals nya kunder via en plattform som redan har en upparbetad kundkrets.
Steg-för-steg för en lyckad expansion!
I takt med att den globala e-handeln skärpt konkurrensen på hemmaplan har också allt fler Svenska varumärken blivit redo att expandera internationellt.
Svenska varumärken har än så länge en begränsad erfarenhet av att sälja via marknadsplatser. Vi anser att varumärken har stora möjligheter att, med plattformar som analysgrund, etablera på nya marknader och växa mer organiskt samt kostnadseffektivt.
Vi har sammanställt fyra punkter som vi anser är viktiga för en lyckad expansion.
Vill du diskutera expansion via marknadsplatser med oss?
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig.
ÖKADE NÄTVERKSEFFEKTER
Vad är Ondrop?
Vårt syfte är att digitalt bana vägen för varumärken att uppnå en hållbar tillväxt via marknadsplatser, genom att förenkla, effektivisera arbetsflöden och samtidigt öka varumärkets produktexponering samt försäljning till både befintliga och nya marknader.
Vi erbjuder varumärken att med endast en integration nå ut till flera försäljningskanaler som Zalando, Amazon, Afound, Åhlens samtidigt med automatiserade produkt- och orderflöden. Vilket innebär att inkommande beställningar (via API) från marknadsplatserna distribueras från varumärkets egna lager direkt till slutkunden (drop-shipping).


Oscar Jacobson lanserar kollektion på Zalando
Oscar Jacobson som är ett av Skandinaviens ledande livsstilsvarumärken för män, har lanserat sin kollektion på den digitala marknadsplatsen Zalando. Med en sömlös API-integration får kunden samma produktupplevelse som i Oscar Jacobson’s egna kanaler.

Skapa tillväxt på marknadsplatser
För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!

Efva Attling expanderar på nya marknader via Zalando Fulfillment solution
Efva Attling har skapat smycken sedan 1996 och är ett väletablerat svenskt smyckesvarumärke som nu med hjälp av Ondrops integration lanserar sin kollektion på flertalet marknader samtidigt via Zalando Fulfillment Solution (ZFS).

Marknadsplatser – en outforskad möjlighet för många svenska företag
Svenska företag och varumärken har länge legat i framkant med ett högt anseende internationellt och digital kompetens av högsta klass. Men är det fortfarande fallet? En sak är säker och det är att det digitala landskapet förändras snabbt och ständigt, precis som konsumentbeteendet. Nya utmaningar och möjligheter uppdagas och vi ser nu en globalt växande trend i plattformshandel och digitala marknadsplatser. Internationella jättar som Amazon och Zalando är två givna exempel, men även lokalt växer fler digitala marknadsplatser fram, som exempelvis Åhléns, Stadium och Elgiganten här i Sverige.

Saddler expanderar via Zalando
Saddler är ett av Skandinaviens ledande accessoarföretag som nu digitaliserar sin B2B handel genom satsningar på digitalt showroom samt direktförsäljning till konsument via plattformar som Zalando med en sömlös integration.

Dedicated utvecklar hållbar handel via marknadsplatser
Det Svenska varumärket Dedicated, med en tydlig värderingsstyrd affärsmodell och hållbart fokus, har inlett samarbete med Ondrop med syftet att automatisera produkt- och orderflöden via externa plattformar.