Utmaningen som skapade en värderingsdriven affärsplattform & nätverkshandel

Att digitaliseringen blir en allt större del av vår vardag har ingen missat. Men för många företag blir det mer av en nödvändighet för att lyckas. Vissa branscher är mer berörda än andra och detaljhandeln en av de som nu genomgår en revolution i hur produkter når sina slutkunder.
Share on linkedin
Dela på LinkedIn

På kortare tid än någonsin tidigare har B2B företag upplevt förändrade beteenden hos inköpare och konsumenter med en tydlig förflyttning från traditionella återförsäljare till plattformshandel.

Med denna insikt, och med efterfrågan från flera digitala marknadsplatser såg Henrik Klintenberg potentialen att expandera med sitt skovarumärke via digitala marknadsplatser hösten 2018. Problemet var att finna en ekonomisk hållbar lösning för att hantera lager, produkt och orderflöden till respektive plattform, utan tidskrävande manuell administration eller höga investeringar i integrationer.

Tillsammans med affärsvännen och e-handelsarkitekten Amarit Neumann, grundades Ondrop affärsplattform med syftet att förenkla för varumärken att integrera samt skapa hållbar tillväxt via digitala marknadsplatser. Efter ett drygt års utveckling introducerades första versionen av affärsplattformen Ondrop i september 2019 med målet att se över behovet på marknaden. Tre månader senare fick den uppsökande försäljningen pausas på grund av hög efterfrågan. Detta gav insikten att plattformen var i behov av vidareutveckling för att kunna effektivisera processer och bemöta behovet på marknaden samt onboarding av varumärken. För att kunna genomföra detta krävdes kapital.

Med en tydlig strategi, tidsplan och vägledning från Connect Sverige utvecklades en gedigen affärsplan, som utmanades i en kompetenspanel och bemöttes med stor nyfikenhet samt resulterade i nyttiga insikter. Resultatet av arbetet presenterades till Connects investerarnätverk och följdes upp med pitch för intresserade investerare, både lokalt i Göteborg men även nationellt. Dessutom valdes Ondrop ut som ett av fem Svenska startup företag att presentera affärsplattformen under Göteborg Tech Week för internationella investerare.

Intresse fanns från flertalet investerare men det var ett bolag som grundarna från start kände var rätt match, både när det kommer till en kompletterande kompetens men framförallt ömsesidiga ambitioner och värderingar. Investeringen gav omedelbar effekt med ökade resurser och rekrytering av utvecklare.

Under sommaren 2021 lanserades den andra versionen av Ondrop plattformen med ett dynamiskt gränssnitt som möjliggör för kunderna att optimera produktinformation för respektive marknadsplats unika krav och förutsättningar, vilket bidrar till ökad exponering. Dessutom uppgraderades plattformen med automatiska processer vilket accelererar onboarding av nya varumärken samt ökar nätverkseffekterna.

Ondrop är nu i en expansiv fas och med en tydlig värderingsgrund, “Att digitalt bana vägen så att andra parter uppnår hållbar tillväxt”, utvecklas dagligen positiva nätverkseffekter mellan varumärken och digitala marknadsplatser.

Läs mer:

Ondrop

Ondrop är en molnbaserad affärsplattform som förenklar en hållbar tillväxt via digitala återförsäljare och marknadsplatser som Afound, Åhléns, Zalando och Amazon. Med API integrationer till våra solution partners möjliggör vi för varumärken att nå ut till flera försäljningskanaler samtidigt, med automatiserade arbetsflöden och orderhantering.
 
Vårt syfte är att förenkla, effektivisera våra kunders arbetsvardag och samtidigt öka varumärkets produktexponering samt försäljning till både befintliga och nya marknader. Utan tidskrävande manuell administration eller höga investeringar i egna integrationer till respektive säljkanal.

Maximera din synlighet på digitala marknadsplatser

Periodvis har varumärken inte samma möjligheter att göra större investeringar i områden utanför sina största kanaler. Hur ska man då jobba för att säkerställa så hög grad av synlighet som möjligt för att inte tappa mark? Mer specifikt, hur påverkar man algoritmerna på marknadsplatser för att maximera synligheten och därigenom den organiska trafiken?

Articles

Strategier för framgång på digitala marknadsplatser

Under 2023 ökade våra kunders totala försäljning på digitala marknadsplatser med 320%. Denna exponentiella tillväxt understryker inte bara värdet av att närvara på digitala marknadsplatser utan även behovet av en välplanerad strategi för att maximera resultatet.

Dr Denim
Brand Launch

Dr Denims succé på digitala marknadsplatser

I den ständigt skiftande världen av detaljhandel har teknologi och innovation blivit de viktigaste drivkrafterna bakom framgångsrika företag. Ett lysande exempel på detta är Dr Denim, det framstående modevarumärket känt för sina kvalitetsjeansprodukter. Genom ett innovativt partnerskap med Ondrop har Dr Denim implementerat ett sömlöst integrerat order- och produktflöde, vilket har möjliggjort en omfattande exponering av deras utvalda sortiment på Zalando, Europas ledande online-marknadsplats.

Articles

Digitala marknadsplatser – En väg ut i Europa

Business Sweden stod värd för Swedish E-commerce Academy’s webinar ”Digitala marknadsplatser – en väg ut i Europa” där det diskuterades möjligheter för svenska retailbolag att genom digitala marknadsplatser nå ut i bruset av det enorma produktutbudet online i Europa.

Oscar Jacobson
Brand Launch

Oscar Jacobson lanserar kollektion på Zalando

Oscar Jacobson som är ett av Skandinaviens ledande livsstilsvarumärken för män, har lanserat sin kollektion på den digitala marknadsplatsen Zalando. Med en sömlös API-integration får kunden samma produktupplevelse som i Oscar Jacobson’s egna kanaler.

Articles

Skapa tillväxt på marknadsplatser

För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!