- November 15, 2021
Utmaningen som skapade en värderingsdriven affärsplattform & nätverkshandel

På kortare tid än någonsin tidigare har B2B företag upplevt förändrade beteenden hos inköpare och konsumenter med en tydlig förflyttning från traditionella återförsäljare till plattformshandel.
Med denna insikt, och med efterfrågan från flera digitala marknadsplatser såg Henrik Klintenberg potentialen att expandera med sitt skovarumärke via digitala marknadsplatser hösten 2018. Problemet var att finna en ekonomisk hållbar lösning för att hantera lager, produkt och orderflöden till respektive plattform, utan tidskrävande manuell administration eller höga investeringar i integrationer.
Tillsammans med affärsvännen och e-handelsarkitekten Amarit Neumann, grundades Ondrop affärsplattform med syftet att förenkla för varumärken att integrera samt skapa hållbar tillväxt via digitala marknadsplatser. Efter ett drygt års utveckling introducerades första versionen av affärsplattformen Ondrop i september 2019 med målet att se över behovet på marknaden. Tre månader senare fick den uppsökande försäljningen pausas på grund av hög efterfrågan. Detta gav insikten att plattformen var i behov av vidareutveckling för att kunna effektivisera processer och bemöta behovet på marknaden samt onboarding av varumärken. För att kunna genomföra detta krävdes kapital.
Med en tydlig strategi, tidsplan och vägledning från Connect Sverige utvecklades en gedigen affärsplan, som utmanades i en kompetenspanel och bemöttes med stor nyfikenhet samt resulterade i nyttiga insikter. Resultatet av arbetet presenterades till Connects investerarnätverk och följdes upp med pitch för intresserade investerare, både lokalt i Göteborg men även nationellt. Dessutom valdes Ondrop ut som ett av fem Svenska startup företag att presentera affärsplattformen under Göteborg Tech Week för internationella investerare.
Intresse fanns från flertalet investerare men det var ett bolag som grundarna från start kände var rätt match, både när det kommer till en kompletterande kompetens men framförallt ömsesidiga ambitioner och värderingar. Investeringen gav omedelbar effekt med ökade resurser och rekrytering av utvecklare.
Under sommaren 2021 lanserades den andra versionen av Ondrop plattformen med ett dynamiskt gränssnitt som möjliggör för kunderna att optimera produktinformation för respektive marknadsplats unika krav och förutsättningar, vilket bidrar till ökad exponering. Dessutom uppgraderades plattformen med automatiska processer vilket accelererar onboarding av nya varumärken samt ökar nätverkseffekterna.
Ondrop är nu i en expansiv fas och med en tydlig värderingsgrund, “Att digitalt bana vägen så att andra parter uppnår hållbar tillväxt”, utvecklas dagligen positiva nätverkseffekter mellan varumärken och digitala marknadsplatser.
Läs mer:


Ondrop

Efva Attling lanserar kollektion på flertalet marknader via Zalando Fulfillment solution
Efva Attling har skapat smycken sedan 1996 och är ett väletablerat svenskt smyckesvarumärke som nu med hjälp av Ondrops integration lanserar sin kollektion på flertalet marknader samtidigt via Zalando Fulfillment Solution (ZFS).

Corlin Eyewear satsar på tillväxt genom Zalando Marketing Services
Corlin Eyewear har nyligen lanserat sitt sitt iögonfallande sortiment av solglasögon på flera internationella marknader. Vi kan stolt meddela att Corlin, genom Ondrops sömlösa lager- och orderintegration, nu säljer sina produkter på Zalando i Tyskland, Danmark, Finland och Sverige. För alla parter har samarbetet bara börjat. Corlin Eyewear vill genom bättre exponering, varumärkesbyggande aktiviteter och löpande optimering ta nästa steg på sin tillväxtresa.

Marknadsplatser – en outforskad möjlighet för många svenska företag
Svenska företag och varumärken har länge legat i framkant med ett högt anseende internationellt och digital kompetens av högsta klass. Men är det fortfarande fallet? En sak är säker och det är att det digitala landskapet förändras snabbt och ständigt, precis som konsumentbeteendet. Nya utmaningar och möjligheter uppdagas och vi ser nu en globalt växande trend i plattformshandel och digitala marknadsplatser. Internationella jättar som Amazon och Zalando är två givna exempel, men även lokalt växer fler digitala marknadsplatser fram, som exempelvis Åhléns, Stadium och Elgiganten här i Sverige.

Saddler expanderar via Zalando
Saddler är ett av Skandinaviens ledande accessoarföretag som nu digitaliserar sin B2B handel genom satsningar på digitalt showroom samt direktförsäljning till konsument via plattformar som Zalando med en sömlös integration.

Dedicated utvecklar hållbar handel via marknadsplatser
Det Svenska varumärket Dedicated, med en tydlig värderingsstyrd affärsmodell och hållbart fokus, har inlett samarbete med Ondrop med syftet att automatisera produkt- och orderflöden via externa plattformar.

Utmaningen som skapade en värderingsdriven affärsplattform & nätverkshandel
Att digitaliseringen blir en allt större del av vår vardag har ingen missat. Men för många företag blir det mer av en nödvändighet för att lyckas. Vissa branscher är mer berörda än andra och detaljhandeln en av de som nu genomgår en revolution i hur produkter når sina slutkunder.